Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Extra Energia és Koncentráció: Guarana, Kóladió és Ashwagandha

Legyen szó a napi feladatok elvégzéséről vagy egy partiról, ahol úgy igazán kieresztenéd a gőzt, biztosan sok olyan helyzettel találkoztál, amikor egy kis extrát igényeltél. A társadalmilag elfogadott válasz erre a dupla espresso cappuccinóval és energiaitallal, míg a kockázatvállalóbbak illegális stimulánsokkal kísérleteznek. A két véglet között pedig rengeteg gyógynövény található, amiket rendszerint nem veszünk számításba. Ezekből mutatunk most be néhányat.

Guarana

Az infúziósan adagolt koffein

 

A kávé talán legismertebb alternatívája sokáig csak a gyógynövényboltokban volt elérhető, de az utóbbi években az energiaital gyártói is lecsaptak rá. Az ínyencebbek azonban továbbra sem szénsavas üdítő formájában fogyasztják.

A guarana az Amazonas vidékén őshonos kúszónövény, ami a kávé közeli rokona. Egy érett guarana gyümölcs körülbelül akkora, mint egy kávébab. Az emberi szemhez hasonlító külsőleje összetéveszthetetlen: vörös héja egy fekete magot vesz körül, amelyet fehér magház borít.

guarana

A guarana por jól oldódik vízben, és mandarinszerű aromája miatt gyakran alkalmazzák ízesítőként. Erre a tulajdonságára már évszázadokkal ezelőtt felfigyeltek!

Az amazóniai törzsek a guarana növény magjaiból energetizáló italt főztek, amint a brazilok tőlük átvéve már több száz éve fogyasztanak élénkítő szerként, nem véletlenül. A magok három-négyszer annyi koffeint tartalmaznak, mint a kávébab, így a guarana a világ koffeinben leggazdagabb növénye!

A guarana magok átlagos koffeintartalma: 4,7%
Ezzel számolva 1 gramm guarana kivonat koffeintartalma: 47 mg

Vagyis körülbelül 2 gramm guarana felel meg egy eszpresszónak, de a guarana esetében a koffeinnél sokkal többről van szó!

Hosszan tartó energia, avagy miben különbözik a guarana a kávétól?

A guarana esetében a kulcs a felszívódás. A kávéval ellentétben a guaranából származó koffein a gyomorban kerülve nem fejti ki azonnal a teljes hatást. A guaranában lévő tanninok miatt ugyanis a koffein felszabadulása lassabb, mint a kávé esetében. Mit jelent ez a gyakorlatban?

A kávé fogyasztásakor a legtöbbeknél a nyert energiatöbblet azonnal jelentkezik – akár kellemetlen mellékhatások kíséretében – és a lefutást fáradtság követi. A guarana ehelyett egyenletesen eloszló üzemanyagként működik, mivel elnyújtva biztosítja a koffeint. A guarana fogyasztásakor lassú infúzióként csepeg a koffein a véráramba, amivel hosszú órákon át biztosítja a stabil energiát.

A guarana a koffein mellett olyan további stimulánsokkal is büszkélkedhet, mint a teofillin és a teobromin. Ezeket egészítik ki az antioxidánsok, jelesül a tanninok, a szaponinok és katechinek.

A kísérletek alapján a guarana javítja a kognitív funkciókat, a döntéshozatali teljesítményt, a memória sebességét, valamint a figyelmet igénylő feldolgozást. A guarana hatásairól bővebben lásd a termékismertetőnket.

Összességében tehát a guarana hatása egyaránt alkalmas a gondolkodás és a figyelem serkentésére tanuláskor vagy munkavégzés közben és a bulizást felturbózó plusz energia biztosításához.

Kóladió

Élénkítés hangulatjavítással és a fogyás támogatásával

 

Ha már koffein, akkor nem hagyhatjuk ki a másik ismert természetes forrást, a nyugat-afrikai őserdőkből származó kóladiót, aminek az emberiség legnépszerűbb üdítőit köszönhetjük. Habár mára a Coca-Cola és a Pepsi is mesterséges aromákat használ az üdítőiben, az eredeti ízt és a koffeintartalmat a kóladió kölcsönözte.  

A kóladió átlagos koffeintartalma: 2,5%
A kóladió átlagos teobromin tartalma: 1,5%

Összetételének köszönhetően a kóladió csökkenti a fáradtságot, javítja a koncentrációt és támogatja a vitalitást. A koffein a teobrominnal és más vegyületekkel kombinálva hangulatjavító és jó közérzetet okoz. Gyakori választás ezért a tanulók és a koncentrációt igénylő munkát végzők számára, akiknek szellemileg topon kell lenniük. Mindkét vegyület értágítóként működik és növeli az agyba áramló vér mennyiségét. Az agy oxigénszintjének növelése fokozza a kognitív funkciókat és az éberséget.

Kóladió

A kóladiót gyakran használják fogyókúrás étrend-kiegészítők összetevőjeként is, amiben kettős funkciót lát el. Étvágycsökkentő hatása révén visszafogja a kalóriabevitelt, ami önmagában is segíti a fogyást. A kóladió emellett zsírégető hatású. Gazdag xantinokban és polifenolokban, amiket az újabb kutatások a hőtermelést aktiválásával, vagyis az elhízás egyik lehetséges kezelési formájával hoznak összefüggésbe.

Egyszeri fogyasztás esetén a kóladió por ajánlott mennyisége 1-2 teáskanál, amit ízlés szerint bármilyen folyadékba vagy ételbe lehet keverni. Egyik népszerű felhasználása a meleg tejhez adagolás mézzel, ízlés szerint további fűszerekkel ízesítve. Emellett adagolható zabkásákhoz, turmixokhoz és joghurtokhoz is. További kóladió hatásokért nézd meg a kóladió por termékünket.

Ashwagandha

Évezredes gyógymód a civilizációs betegségekre

 

Az energiaszint és a koncentráció növekedését nemcsak stimulánsoktól várhatjuk. Épp ellenkezőleg: olyan gyógynövények is szóba jöhetnek, amik a nyugodtságot és a pihentető alvást segítik. Ezek közül talán a legjobb választás az ókori indiai alternatív gyógyászati rendszer, az ájurvéda egyik elsőszámú gyógynövénye, az ashwagandha. Indiában évezredek óta használják az ashwagandhát olyan változatos tünetek kezelésére, mint a stressz és a szorongás leküzdése, az energiaszint növelése, illetve a memória és más agyi funkciók javítása.

ashwagandha

Ha a klasszikus stimuláns hatások nélkül szeretnéd növelni a testi és szellemi teljesítményed, és a stresszt hatékony fókuszáltságba forgatnád át, akkor az ashwaganda por lehet számodra a megfelelő választás.

Az indiai ginzeng, illetve téli cseresznye néven is ismert ashwagandhát kúraszerűen érdemes fogyasztani. Kutatások alapján már pár hét alatt jelentősen képes csökkenteni a stresszt és a szorongást, miközben javítja a kognitív funkciókat, a memóriát és a motorikus reakciókat. Számos vizsgálat kimutatta, hogy az ashwagandha hatására  pengébb lesz az elme működése: csökken a reakcióidő, javul a figyelem és a memória is. De nem lenne az ashwagandha az ájurvéda kiemelt gyógynövénye, ha nem rendelkezne még egy tucat jótékony egészségügyi hatással. Ismerd meg őket a termékünk oldalán.

Ginkgo Biloba

Hogy a megszerzett tudás ne csak a vizsgáig tartson

 

A páfrányfenyő néven is ismert ginkgo biloba a legősibb növényeink közé tartozik. Régészeti kutatások alapján a Kínában őshonos fa évmilliók óta él a bolygónkon, de közeli rokonai közül ő volt az egyetlen, amely a jégkorszakot is túlélte. A páfrányfenyők akár ezer évig is élhetnek.

A ginkgo biloba legfőbb élettani jellegzetessége az értágító hatás és ezen keresztül a vérkeringés javítása. Mivel ez a tulajdonsága az agyban is érvényesül, a ginkgo szedésével javul a szellemi teljesítőképesség és a koncentráció. A fiatalabbak és a középkorúak ezért elsősorban a tanulásban és egyéb szellemi munkavégzésben vehetik a legnagyobb hasznát, míg idősebb korban a demenciával és az Alzheimer-kórral szemben segít felvenni a harcot. A ginkgo biloba hatásai közül kiemelendő, hogy képes csökkenteni a fülzúgást.

Az agy nem megfelelő vérellátása olyan pszichés tünetek mögött is állhat, mint a szorongás és a depresszió. Egyes vizsgálatok azt találták, hogy a ginkgo használata javítja a hangulatot és ezekben az állapotokban is enyhülést hozhat. A tradicionális kínai orvoslásban a fejfájás enyhítésére is alkalmazzák a gingko bilobát, aminek hatékonyságára mára a modern tudomány is bizonyítékokkal szolgál, de a kutatók arra figyelmeztetnek, hogy ezen a területen további vizsgálatokra van szükség.

Ahogyan a fent ismertetett többi gyógynövénynél, a ginkgo biloba esetében is igaz, hogy alkalmazhatósága messze túlmutat az agyi funkciók javításán. Bővebb összefoglalót a hatásairól itt találsz.

 

Reméljük, hogy ez a néhány ismertető neked is meghozta a kedved ahhoz, hogy bátrabban kísérletezz a természet patikájával, ha szeretnél formába lendülni. A gyógynövények alkalmazása során mindig tartsd be az előírásokat és a kúraszerű alkalmazás esetén 2-3 hónap használat után tarts legalább egy hónap szünetet.

Csak természetesen!

Képek: Wikimedia Commons

Tartalomhoz tartozó címkék: Gyógynövények Teljesítménynövelés